diumenge, 12 de juliol del 2009

Homenatge a Carles Riba, escriptor i humanista català (1893 - 1959)


Avui, 12 de juliol, es commemora el cinquantenari de la mort de Carles Riba,
escriptor i humanista català.
Podeu saber més d’ell clicant aquí, aquí i aquí.




M’agrada entrar a la Biblioteca i fer fotos d’amagat. Em fa gràcia pensar que potser està prohibit i que jo em salto una norma que no entenc i faig el que vull...

Dijous passat vaig hi vaig anar. Per trobar els llibres de poesia catalana cal pujar aquelles escales que tant m’agraden. Un cop al pis superior, em vaig sentir com la protagonista d’una novel•la d’espionatge que fotografia valuosos documents que, enregistrats a la càmera, sortiran d’amagades del lloc on son custodiats.

I és que, efectivament, valuosos són els escrits de Carles Riba.

Mentre passava pàgines i consultava els índex, entre foto i foto que feia, m’aturava a llegir aquells tresors de paraules que m’admiraven.


Si cliqueu les fotos es faran més grans i podreu llegir perfectament el text


La seva darrera obra poètica publicada, l'any 1957, fou Esbós de tres oratoris i està formada per llargs poemes narratius que tracten de motius bíblics «Els tres reis d’Orient», «Llàtzer el ressuscitat» i «El fill pròdig» a través dels quals exposa poèticament bona part dels seus grans temes.



NADAL

Nadal encès! l’amor és trist
només per qui l’Amor no ha vist;
...
Nadal joiós! qui viu minvat
no hi morirà, si ha mai cridat
Nadal, Nadal!.



Tannkas del retorn (1943-1946)
Escrites quan va tornar del seu exili a França. .



El seu despatx a Barcelona.

25 comentaris:

  1. Traducción al castellano:

    “HOMENAJE A CARLES RIBA, ESCRITOR Y HUMANISTA CATALÁN (1893-1959)”



    Hoy, 12 de julio, se conmemora el cincuentenario de la muerte de Carles Riba, escritor y humanista catalán. Puede saberse más de él clicando en los enlaces del post principal (son en catalán)


    Me gusta entrar en la Biblioteca y tomar fotos a escondidas. Me divierte pensar que quizás está prohibido y que yo me salto una norma que no entiendo para hacer lo que quiero...

    El jueves pasado estuve allí. Los libros de poesía están en el piso superior y, por lo tanto, hay que subir las escaleras que tanto me gustan. Una vez ahí arriba, me sentí como la protagonista de una novela de espionaje que fotografía valiosos documentos que, registrados en la cámara, saldrán a escondidas del lugar donde son custodiados.

    Y es que, efectivamente, valiosos son los escritos de Carles Riba.

    Mientras pasaba las páginas y consultaba los índices, entre foto y foto que tomaba, me detenía a leer aquellas maravillosas palabras que me admiraban.

    Si clicáis las fotos se harán más grandes y puede leerse perfectamente el texto.


    Pie de la primera foto:
    Su última obra poética publicada, en 1957, fue Esbozo de tres oratorios y está formada por largos poemas narrativos que tratan de motivos bíblicos «Los tres reyes de Oriente», «Lázaro el resucitado» y «El hijo pródigo» en los cuales expone poéticamente buena parte de sus grandes temas.


    Pie de la segunda foto:
    NAVIDAD
    Navidad encendida! el amor es triste
    sólo para que el Amor no ha visto;
    ...
    Navidad gozosa! quien vive menguado
    no morirá, si ha alguna vez ha gritado
    Navidad, Navidad!
    .


    Pie de la tercera foto:
    Tannkas del retorno (1943-1946)
    Escritas cuando volvió de su exilio en Francia
    .


    Pie de la cuarta foto:
    Su despacho en Barcelona.

    ResponElimina
  2. Així que has fet d'espia per mostrar-nos els plànols secrets de la poesia catalana, eh? ;-D

    ResponElimina
  3. Detectiu, espia, periodista, i un altre dia et deia biografa?
    Que tot el que toques ho fas bé, bé, bé...
    Al menys podrem llegir un ratet en honor d'un home nostre. Gràcies. Anton.
    Quasi un TESTA-MENT poètic.

    ResponElimina
  4. Assumpta, genial això d'entrar d'incògnit a la biblioteca armada amb una càmera-desvela-secrets.

    La poesia de Riba no és senzilla, però no per això no ens hi hem d'acostar, oi?

    Has acomplert fantàsticament la indicació d'acostar-se a Riba des de la filosofia i l'estil del teu blog.

    Gràcies per fer-nos costat incondicionalment!

    ResponElimina
  5. Un homenatge preciós, Assumpta. I molt currat! M'ho he passat bé llegint-te i llegint les imatges.

    Gràcies! :)

    ResponElimina
  6. P-CFACSBC2V No em sap gens de greu admetre que, abans de dijous passat desconeixia moltes coses sobre ell i que ara estic aprenent un munt... i, el millor és que tot m’agrada!! :-)
    Abraçades!!!


    McABEU Jajaja sí, sí... una cosa així ;-))
    Poca cosa més podia fer, ja que no sóc gens experta en el tema... Però m'agrada tant que ara en vull aprendre més :-))
    Abraçades!!!


    REBAIXES Això és que tu tens molt bon cor i sempre trobes boniques les coses que fem :-))
    El cert és que ara tinc moltes ganes de saber-ne més, de conèixer més en profunditat el personatge i la seva obra :-))
    Abraçades!!!


    VPÀMIES M'ho vaig passar pipa!! :-))
    Al pis superior no hi ha cap control de res jaja només gent que llegia i que veia com jo agafava volums, els obria, consultava, els col·locava d'una forma més o menys estètica i els fotografiava :-))
    Només podia mirar de fer-ho d'una manera així, ja que si hagués hagut de ser un article en profunditat no tinc prous coneixements per fer-lo, però per fer una trapelleria així, doncs sí :-))
    El millor de tot és que el personatge m'ha captivat!! Tinc moltes ganes de saber-ne més i de llegir-lo :-)
    Gràcies, doncs, a vosaltres ;-)
    Abraçades!!!


    TRINI Moltes gràcies!! :-))
    El teu va ser el primer que vaig veure i vaig pensar "Ostres, amb vídeo i tot" :-)) Em va agradar molt!!
    Petons!!!

    ResponElimina
  7. Hola Assumpta!
    Un gran poeta, com la seva dona Clementina Arderiu.
    Salutacions
    sílvia

    ResponElimina
  8. Assumpta, acabaràs a la presó per fer fotos il·legals!! jejeje

    ResponElimina
  9. SÍLVIA Si! jo hi pensava l'altre dia :-) Ha de ser maco ser un matrimoni de poetes jeje ;-)
    Petons!!!


    JORDI Homeeeeee!! jaja no crec que arribessin a tant, com a molt em retirarien el carnet i em prohibirien l’entrada (dic jo), ara bé, si em detenen em defensaria jo mateixa, al•legant que ho vaig fer en defensa de la cultura catalana (ara que, amb la poca quantitat de jutges catalans que hi ha, llavors potser sí que acabaria a la presó!! Jajaja)
    Abraçades!!!

    ResponElimina
  10. Cual será la razón por la cual no permiten sascar fotos, perjudicará el material? siempre me lo pregunté en los museos lo entiendo, pero en las bibliiotecas? Bueno en fin lindo tu recuerdo a este escritor, besos tìa Elsa.

    ResponElimina
  11. Caram, com t'has esforçat, noia, ets la mestressa, jo no hi havia pensat mai, en això...

    Petons!

    ResponElimina
  12. m'ha agradat que l'hagis descrit com a humanista català, potser (doncs potser parlo des de la ignorància filòloga) ja no es defineix a ningú com a humanista.

    un bon homenatge!

    ResponElimina
  13. TÍA ELSA De hecho, no sé si está prohibido o no. Una vez en Barcelona sí que me pillaron sacando unas (jajaja soy reincidente) y me avisaron que no se podía y lo justificaron diciendo que era un edificio de interés artístico y no sé qué mas... No sé si pensaban que me iba a hacer un edificio igualito para mí tomando las fotos como modelo jajaja :-))
    Una vez también un guarda de seguridad me pegó unos gritos por hacer fotos en el andén de una estación de tren en Barcelona.
    Creo que, en general, en determinados espacios públicos no lo permiten como medida de seguridad.
    Y, hablando de Museos... ufff en Amsterdam otro guarda me llamó de todo menos guapa por sacar fotos en el Rijksmuseum pero prometo solemnemente que en la zona tan sólo había unas casitas de muñecas antiguas (puedo probarlo... tengo la foto jajaja) y que había más gente dándole a la cámara. No me cargué ningún cuadro de Rembrandt ni nada similar :-))
    Besos!!!


    ZEL Jajaja és que si m'haguessin demanat un article en profunditat no l'hagues sabut fer perquè la majoria de coses que sé d'ell les he après a partir d'aquest homenatge, per tant ho he hagut de fer així, una mica "a la meva manera" i com m'agrada fer fotos a la Biblioteca... jeje :-))
    Petons!!!


    RITS Com deia a la Zel i abans a altres blogàires, he d'admetre que el meu conèixement de la biografia i l'obra de Carles Riba era molt, molt superficial. Així que vaig haver de buscar una mica.
    A Viquipèdia deia "escriptor i poeta" (cosa que no entenc, doncs, per mí, els poetes són escriptors) però a més, ha traduit del grec, de l'alemany, de l'hebreu... era una passada la seva saviesa!!
    A un altre lloc vaig llegir que el definien com "humanista" i vaig dir... "Ai, caram, això ja m'agrada més" i ho vaig copiar :-))
    Petons!!!

    ResponElimina
  14. m'agrada molt Carles Riba. vaig a posar un poema.

    ResponElimina
  15. Jajaja, ets una reportera de primera classe fent aquestes fotos!

    Sempre està bé fer un homenatge a les persones a les que admires. Però s'haurien de fer quan fa 50 anys que va néixer, no trobes?

    ResponElimina
  16. Ja deia jo... que faries un post preciós, encara que jo arribi tard...

    ResponElimina
  17. Mira l'Assumpta Smith càmera en mà!
    Molt bé àngel, missió assolida amb bona nota, avisaré en Txarli...
    ;-)

    PS: Acabo d'estrenar el mozilla i és la primera visita que faig :-)
    De moment va millor que l'altre...

    ResponElimina
  18. ESTRIP Jo tot just el vaig descobrint ara :-) però em va agradar que t'unissis a l'homenatge ;-)
    Abraçades!!!


    ALBERT T'has canviat la imatge :-)) Totes et queden bé amb el nostre estadi ;-)
    Sóc una espia aficionada ;-)
    Estaria bé que fessin els homenatges pels 50 anys del naixement! :-) A mi em tocaria d'aquí dos anys i mig!! jejeje
    Abraçades!!!


    CARME Apa que no estava currat també el teu!! :-))
    Aquí no fas mai tard (al següent post segur que ets la primera jeje)
    Petons!!!


    ELS DEL PiT Gràcies amics! Ja sé que vosaltres també sou detectius (encara recordo el cas del nen que feia festa a l'escola i la mare sentia sorolls per la casa jajajajaja)
    Records a Txarli!!
    Iuuuuupiiii!! Si és que Mozilla funciona molt bé!!
    Espero que segueixi així :-))
    Abraçades x 2 !!!

    ResponElimina
  19. Un bon homenatge. Jo no vaig ser a temps de participar-hi, és que aquest cap de setmana no he paerat massa per casa ni he pogut endreçar els 'Mots emblocats'... Sobre les fotos a les biblioteques, recordo que quan a la facultat vaig fer un treball sobre Documentació i arxivística, em va caldre demanar permís (per escrit!) a la biblioteca del meu barri per tal de poder-hi fer fotos... Però, en canvi, en alguna altra he vist gent fent fotos i ningú no els ha cridat l'atenció... :)

    ResponElimina
  20. Un gran apunt i un gran homenatge. Bon estiu!!!

    ResponElimina
  21. MA-POC Sempre seras a temps de parlar d'ell... encara millor que no només un sol dia :-)
    Uaaaaaaau!! Molt interessant això que em dius de demanar permís per escrit!! Això m'agrada, així encara tenene més mèrit les meves fotos jeje :-))
    Estic segura que et deuria quedar un treball fantàstic :-)
    Abraçades!!!


    KWEILAN Moltes gràcies, guapa :-))
    Bon estiu per a tu també (o sigui, amb poqueta calor jeje)
    Petons!!!

    ResponElimina
  22. Ai que arribo tard...

    Moltes gràcies per participar amb tant de bon gust! És curiós això de llegir poemes nadalencs a mig estiu.

    ResponElimina
  23. ha fet un bon homenatge.Jo també tinc aquesta antologia!

    ResponElimina
  24. PUIGMALET On eres? :-) Et vaig trobar a faltar, eh? :-))
    Home, en Pàmies va dir que cadascú ho portés al seu terreny, doncs jo havia de fer dues coses:
    - Fotos "robades" a la biblioteca.
    - Quelcom de tema religiós.
    Estava cantat jajaja
    Abraçades!!!


    CÈLIA Uaaaaaaau!! Tens els quatre tomos de l'antologia!! Els "meus" són de la biblioteca, jeje.
    Moltes gràcies :-))
    Petons!!!

    ResponElimina

...i moltes gràcies per la visita!!